ActualitateEconomieSocial

Consiliul Concurenței: Avertisment pentru companii privind scumpirile de Paști

 

Consiliul Concurenței a emis un avertisment ferm către companiile din România, recomandându-le să nu anunțe public creșteri de prețuri pentru produsele specifice Sărbătorilor Pascale. O astfel de practică poate duce la distorsionarea pieței și la sancțiuni conform Legii Concurenței.

Pericolul anunțurilor publice privind creșterea prețurilor

Potrivit președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, declarațiile privind intențiile de majorare a prețurilor pot influența comportamentul altor competitori și pot crea o creștere artificială a prețurilor pe piață. Acest fenomen afectează concurența și poate prejudicia consumatorii:

„Este firesc ca, în perioada Sărbătorilor Pascale, cererea pentru produse precum ouăle să crească. Totuși, declarațiile prin care companiile își anunță intențiile de scumpire pot duce la coordonarea comportamentului concurenților și la prețuri artificiale, ceea ce contravine legislației naționale și europene.”

Asociațiile pot fi trase la răspundere

Autoritatea de concurență subliniază că și asociațiile de profil pot fi sancționate dacă recomandările lor influențează prețurile stabilite de companii. În acest sens, Consiliul Concurenței le cere operatorilor economici să evite orice practici anticoncurențiale și să consulte instituția înainte de a lua decizii care ar putea încălca legislația.

Precedent: Amenzi de milioane pentru manipularea prețurilor

În 2020, Consiliul Concurenței a sancționat cinci mari comercianți de ouă și o asociație de profil pentru coordonarea politicilor comerciale, cu scopul de a stopa scăderea prețurilor sau de a le crește artificial. Valoarea totală a amenzilor a fost de 13,4 milioane de lei (aproximativ 2,78 milioane de euro).

Investigațiile au relevat că reprezentanții companiilor se întâlneau frecvent sub umbrela Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR) pentru a discuta prețurile și livrările. În urma acestor practici, autoritatea de concurență a impus mai multe măsuri corective, inclusiv:

  • Interzicerea dezvăluirii datelor individualizate ale firmelor membre;

  • Asigurarea accesului egal la informații și companiilor non-membre;

  • Informarea tuturor asociaților despre schimbările în sistemul de circulare a informațiilor.

Companiile sancționate

Printre firmele amendate s-au numărat Toneli Holding SA, Avicola Lumina SA, Avicola București SA, Albatros Gold SRL și Super Eggs SRL. Acestea au fost acuzate de coordonare anticoncurențială și manipulare a pieței ouălor de consum.

Concluzie: Recomandări pentru companii

Consiliul Concurenței îndeamnă toate companiile să își stabilească independent politica de prețuri, fără a influența piața prin declarații publice. Orice abatere de la regulile concurențiale poate atrage sancțiuni severe, iar consumatorii trebuie să fie protejați de practici comerciale neloiale.