ActualitateExterne

Cum răspândește Rusia dezinformări despre Ucraina prin site-uri false

Cercetătorii trag un semnal de alarmă asupra creșterii numărului de site-uri rusești care pretind a fi surse de știri, dar care, în realitate, răspândesc dezinformări despre Ucraina. Scopul acestor platforme este de a submina încrederea publicului în mass-media autentică, potrivit AFP.

Site-uri False, Știri Manipulate

La începutul lunii, platforma Clear Story News a publicat informații false conform cărora președintele ucrainean Volodimir Zelenski ar fi utilizat fonduri americane pentru a plăti jurnaliști occidentali cu scopul de a-l discredita pe Donald Trump.

Articolul era însoțit de o scrisoare aparent semnată de Zelenski, în care acesta cerea „crearea unei imagini negative” despre Trump. NewsGuard, o organizație care combate dezinformarea, a demonstrat că scrisoarea era falsificată digital, fiind modificată sigiliul prezidențial și semnătura liderului ucrainean.

Același material a fost publicat ulterior și pe alt site de propagandă rusă, USATimes.news.

Propaganda Mascată Sub Site-uri de Știri

Aceste site-uri imită aspectul și stilul publicațiilor de încredere pentru a câștiga credibilitate și a răspândi fake news.

„Aceste platforme nu atacă direct presa, ci îi exploatează imaginea pentru a se infiltra în rândul unui public sceptic la propaganda de stat” – explică McKenzie Sadeghi, cercetător NewsGuard.

Organizația a identificat 1.265 de site-uri care pretind a fi mass-media neutre, dar care, în realitate, sunt controlate de Rusia și Iran.

Dezinformare la Nivel Global

Un exemplu recent este un site german care a susținut fals că Zelenski a cumpărat „Cuibul Vulturului”, clădire construită de naziști în Bavaria. Informația a fost demontată de AFP, care a descoperit că platforma este legată de o rețea rusă de influență numită Storm-1516.

Tehnologii Avansate, Dezinformare Rapidă

Răspândirea dezinformării este facilitată de inteligența artificială, care permite generarea rapidă de conținut fals, dificil de deosebit de știrile reale pentru cititorii neavizați.

„Cei care răspândesc astfel de știri se declară ostili presei independente, dar fac eforturi uriașe pentru a o imita” – subliniază McKenzie Sadeghi.

O tactică des folosită este atribuirea de titluri false unor publicații cunoscute. Recent, a circulat o copertă falsificată a revistei The Economist, care avertiza despre „apocalipsă” și un posibil al Treilea Război Mondial din cauza sprijinului acordat Ucrainei.

Site-urile de propagandă rusească exploatează tehnologia și credibilitatea mass-media autentice pentru a manipula opinia publică. Creșterea numărului acestor platforme evidențiază necesitatea verificării surselor și a utilizării instrumentelor de fact-checking pentru a combate dezinformarea.