Permisul de conducere digital devine realitate în Uniunea Europeană
Uniunea Europeană face un pas important spre modernizarea sistemului rutier: începând cu următorii ani, șoferii vor putea circula cu un permis auto digital, recunoscut în toate statele membre. Decizia a fost luată în urma unui acord încheiat marți, 1 iulie, între reprezentanții Parlamentului European și cei ai Consiliului, și vine ca răspuns la nevoia acută de creștere a siguranței în trafic.
Potrivit datelor oficiale, aproximativ 20.000 de persoane își pierd anual viața pe drumurile europene. Pentru a reduce acest număr îngrijorător, noile reglementări vizează îmbunătățirea formării șoferilor, impunerea unei perioade de probă pentru începători și adoptarea unor măsuri mai ferme împotriva comportamentelor periculoase la volan.
Permis auto pe telefon: simplu, sigur și recunoscut în toată Europa
Cea mai așteptată noutate este introducerea permisului digital, care va putea fi stocat direct pe telefonul mobil. Astfel, documentul va fi ușor accesibil, cu aceași valoare juridică precum formatul fizic. Țările membre UE vor avea la dispoziție cinci ani și jumătate pentru a implementa sistemul, iar șoferii vor păstra opțiunea de a solicita, dacă doresc, un permis clasic, în format tipărit.
Instruire mai atentă pentru șoferii viitorului
Viitorii conducători auto vor trebui să demonstreze cunoștințe mai profunde despre riscurile reale din trafic. Printre noile cerințe se numără informarea despre:
efectele distragerii atenției, în special folosirea telefonului la volan,
unghiurile moarte și pericolele pentru participanții vulnerabili (pietoni, copii, bicicliști),
conducerea în condiții dificile – pe zăpadă, drumuri alunecoase sau pe timp de noapte,
utilizarea corectă a sistemelor moderne de asistență și deschiderea sigură a portierelor.
Doi ani de probă pentru șoferii debutanți
Noile norme vor introduce, pentru prima dată, o perioadă de probă obligatorie de minimum doi ani pentru șoferii începători. În această perioadă, aceștia vor fi supuși unor sancțiuni mai dure în caz de abateri, precum consumul de alcool, lipsa centurii de siguranță sau neutilizarea sistemelor pentru protecția copiilor.
Parlamentarii europeni au propus chiar ca statele să adopte politici de toleranță zero față de alcool și droguri, aplicabile tuturor conducătorilor auto, nu doar celor începători.
Permise mai devreme pentru șoferii profesioniști
Pentru a combate criza de șoferi profesioniști, UE va permite obținerea permisului pentru camioane de la 18 ani (în loc de 21), și a celui pentru autobuze de la 21 de ani (în loc de 24), cu condiția deținerii unui certificat de competență profesională.
Totodată, tinerii de 17 ani vor putea conduce autoutilitare sau camioane, în interiorul propriei țări, dar numai dacă sunt însoțiți de un șofer experimentat. Sistemul de conducere însoțită va fi extins și la autoturisme, pentru o tranziție mai sigură către conducerea independentă.
Reguli de valabilitate și controale medicale
Durata de valabilitate a permiselor va fi de 15 ani pentru autoturisme și motociclete, iar țările care folosesc permisul ca act de identitate vor putea reduce acest interval la 10 ani. În cazul șoferilor de camion și autobuz, permisul va trebui reînnoit la fiecare 5 ani.
Statele UE vor avea posibilitatea să impună controale mai frecvente pentru șoferii în vârstă, în special cei de peste 65 de ani.
Obținerea primului permis va necesita un control medical obligatoriu, axat pe vedere și sănătatea cardiovasculară. La reînnoirea permisului, statele vor putea opta pentru auto-evaluări sau alte proceduri alternative, în funcție de categorie și context.
Obiectiv comun: un trafic mai sigur pentru toți
Prin aceste schimbări, UE urmărește nu doar să digitalizeze documentele rutiere, ci și să formeze o generație de șoferi mai conștienți, mai pregătiți și mai responsabili în trafic. În paralel, autoritățile naționale vor fi încurajate să informeze publicul cu privire la standardele minime de aptitudine fizică și mentală pentru conducerea unui autovehicul.