RAR clarifică: ce anvelope de iarnă sunt legale și ce e doar fake-news
Registrul Auto Român (RAR) a transmis o informare oficială pentru șoferi, după ce în mediul online au circulat în ultimele zile articole de tip fake-news despre cauciucurile de iarnă. Specialiștii subliniază că legislația din România nu s-a modificat și că există criterii clare pentru identificarea anvelopelor de iarnă conforme.
Ce spune legea despre anvelopele de iarnă
Potrivit RAR, pentru ca o anvelopă să fie considerată de iarnă, aceasta trebuie să fie inscripționată cu literele M și S (mud & snow), sub una dintre formele M+S, M.S. sau M&S. Nu contează denumirea comercială sub care este vândută, fie că este „winter” sau „all season”. Singurul criteriu acceptat de legislație rămâne marcajul M+S.
De asemenea, nu există o perioadă fixă în care aceste cauciucuri trebuie folosite. Obligația apare doar atunci când vehiculul circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.
Fake-news și titluri alarmiste
RAR atrage atenția șoferilor să nu se lase influențați de articolele clickbait care apar la început de sezon rece, precum „Codul Rutier s-a schimbat” sau „Avertismentul momentului: amenzi uriașe pentru cauciucuri all season”. Reprezentanții instituției subliniază că legislația nu a suferit modificări în 2025, iar sancțiunile se aplică doar celor care circulă iarna fără anvelope conforme.
Recomandările specialiștilor
RAR le recomandă șoferilor să țină cont nu doar de marcaj, ci și de starea anvelopelor. Este indicat să se verifice anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului. Anvelopele mai vechi de 4-5 ani sau cele care prezintă uzură vizibilă trebuie evaluate de un specialist.
Anvelopele de iarnă, aflate în condiții bune, asigură o aderență mai bună pe carosabilul alunecos și reduc distanța de frânare. Acest lucru este esențial pentru siguranța rutieră, mai ales la temperaturi sub 7-8 grade Celsius, când cauciucurile de vară devin rigide.
Amenzile prevăzute de lege
Șoferii care nu respectă obligația legală riscă sancțiuni încadrate în clasa a IV-a, adică între 9 și 20 de puncte-amendă. RAR anunță că va continua să transmită public orice modificare legislativă care poate afecta deținătorii de vehicule din România.
„Rămâne cum am stabilit: vă anunțăm din timp când vor apărea noutăți legislative. Nu vă lăsați păcăliți de știrile false”, au transmis reprezentanții instituției.