EconomieRecomandateSocial

Românii nu-și vor mai putea cumpăra mașini dacă au datorii la stat. Ce plan are Guvernul pentru colectarea taxelor

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației pregătește o reformă amplă în administrația locală, cu scopul de a întări descentralizarea și de a eficientiza colectarea taxelor și impozitelor. În centrul acestui nou pachet legislativ se află o serie de măsuri care vor condiționa accesul cetățenilor la anumite servicii publice de plata integrală a datoriilor către bugetul local.

Printre propunerile vehiculate, una dintre cele mai ferme vizează interzicerea achiziției de autoturisme pentru persoanele care au restanțe la impozitul pe locuințe, terenuri sau amenzi de circulație neplătite. Mai exact, cei care vor să-și înmatriculeze o mașină vor fi obligați să dovedească faptul că nu au datorii restante către administrația locală.

„Este corect ca nu doar unii cetățeni să-și achite obligațiile fiscale. Dacă vrem servicii publice funcționale, trebuie să contribuim cu toții în mod echitabil”, a declarat ministrul Cseke Attila.

Totodată, se dorește extinderea acestei reguli și în cazul eliberării autorizațiilor de construire. Primăriile vor putea refuza emiterea acestor documente dacă solicitantul figurează cu datorii la nivel local. Astfel, construcțiile noi sau extinderile vor fi condiționate de plata tuturor obligațiilor fiscale.

Un alt punct din pachetul legislativ prevede ca reactivarea permisului de conducere suspendat în urma unei contravenții să fie posibilă doar după achitarea integrală a amenzii.

Pentru a recupera sumele restante, autoritățile locale vor putea reține automat sume din ajutoarele sociale, în cazul beneficiarilor care au datorii la impozitul pe clădiri sau alte taxe locale. Totuși, această prevedere nu se va aplica mamelor aflate în concediu de creștere a copilului și persoanelor cu dizabilități care beneficiază de indemnizații de handicap.

„Autoritățile locale au nevoie de un cadru legal care să le permită să colecteze eficient fondurile necesare funcționării. Avem primării care nu își pot acoperi cheltuielile de bază. Nu putem lăsa situația să se degradeze și mai mult”, a mai subliniat Cseke.

Reforma administrativă vizează și simplificarea transferului unor atribuții și imobile din proprietatea statului în administrarea autorităților locale. Potrivit ministrului, descentralizarea a arătat că o clădire aflată în paragină poate fi valorificată mai rapid atunci când este administrată la nivel local.

„Comunitățile locale știu cel mai bine ce au de făcut cu aceste imobile. Nimeni nu pleacă nicăieri cu ele. Este timpul să învingem frica de descentralizare și să lăsăm administrația locală să funcționeze”, a adăugat ministrul Dezvoltării.

Toate aceste propuneri au fost discutate în cadrul unei prime întâlniri între vicepremierul Tanczos Barna, ministrul Cseke Attila și reprezentanți ai structurilor asociative ale administrației locale. În perioada următoare, Guvernul urmează să contureze forma finală a pachetului legislativ, care va fi promovat ca parte din reforma administrației publice locale.