Segmente din A7 și A8 eliminate din PNRR: România caută surse alternative de finanțare
Modificări importante în Planul Național de Redresare și Reziliență: anumite tronsoane ale Autostrăzii Moldovei (A7) și Autostrăzii Unirii (A8) au fost excluse din PNRR, din cauza unor probleme procedurale în cadrul achizițiilor publice. Ministerul Transporturilor și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) dau însă asigurări că România nu va pierde fonduri europene.
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat marți, 15 iulie 2025, că o parte dintre proiectele prevăzute pentru finanțare prin PNRR vor fi eliminate, întrucât nu pot fi finalizate până în august 2026 – termenul limită impus de Comisia Europeană. Printre acestea se regăsesc și segmente din A7 și A8.
Probleme la achiziții publice, nu la execuție
Oficialul MIPE a subliniat că excluderea acestor segmente nu este cauzată de întârzieri în construcție, ci de deficiențe în procesul de achiziție publică. Unele erate necesare nu au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), o condiție esențială în cadrul procedurilor europene.
„Căutăm surse alternative de finanțare pentru proiectele prioritare, cum sunt anumite tronsoane din A7 și A8 care nu mai sunt incluse în PNRR. Problemele au apărut la nivel de achiziții, nu de progres fizic”, a explicat ministrul Pîslaru.
Transporturile: „România nu pierde niciun euro”
Ministerul Transporturilor a transmis la rândul său că excluderea unor tronsoane nu înseamnă pierderi financiare pentru România. Potrivit instituției, sumele deja cheltuite nu vor fi returnate, iar proiectele continuă fie prin Programul Transport 2021–2027, fie din alte surse europene precum fondul de coeziune sau fondul de modernizare.
„România nu pierde niciun euro din PNRR destinat transporturilor. Proiectele rămase în PNRR vor fi finanțate 100% din fonduri europene, fără contribuție de la bugetul de stat”, se precizează într-un comunicat al Ministerului.
Ce rămâne și ce iese din PNRR
Proiecte menținute în PNRR:
A7 – tronsoanele Focșani – Pașcani
A1 Lugoj – Deva – secțiunile D și E (tunelurile Margina–Holdea)
CF Cluj – Episcopia Bihor – toate cele 4 loturi
CF Arad – Timișoara – Caransebeș – un lot între Lugoj și Timișoara
Proiecte scoase din PNRR:
A7 Buzău – Focșani (deja finalizată și dată în folosință)
A7 Ploiești – Buzău – Lotul 1
A8 Leghin – Moțca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (contracte semnate, lucrări incipiente)
Autostrada Transilvania: Nădășelu – Poarta Sălajului
CF Arad – Timișoara – Caransebeș – Loturile 1, 3 și 4
Toate aceste proiecte vor fi continuate, însă vor beneficia de alte linii de finanțare, convenite împreună cu Comisia Europeană.
Termen-limită pentru revizuirea PNRR: final de iulie
România are termen până la sfârșitul lunii iulie pentru a transmite Bruxelles-ului varianta actualizată a PNRR. Ministrul Pîslaru a precizat că discuțiile cu reprezentanții Comisiei Europene sunt în derulare și că „lista completă cu proiectele eliminate va deveni publică odată ce va fi semnat un memorandum de asumare”.
Acesta a menționat că autoritățile vor prioritiza proiectele mature și esențiale, în paralel cu găsirea unor surse de finanțare alternative. Printre acestea se numără: politica de coeziune, fondul de modernizare, Banca Europeană de Investiții și bugetul național, în funcție de spațiul fiscal disponibil.
„Avem proiecte semnate, dar care nu au început încă. Pentru ele putem închide contractele temporar și relua când avem finanțare. Dar autostrăzile ca A7 și A8 trebuie duse mai departe. Sunt vitale pentru România.” – Dragoș Pîslaru, ministrul MIPE