Cel mai lung tunel al A1 Sibiu-Pitești va fi forat cu utilaj special
Cel mai lung tunel montan de pe autostrada A1 Sibiu-Pitești va fi construit pe Lotul 3, Secțiunea 3, și va fi forat continuu cu un utilaj specializat TBM (Tunnel Boring Machine). Tunelul Poiana va avea o lungime de 1,78 kilometri și va fi format din două galerii cu câte două benzi pe sens.
Utilajul TBM – tehnologie avansată pentru România
Spre deosebire de celelalte tuneluri de pe A1, care sunt realizate prin metoda NATM (New Austrian Tunneling Method), tunelul Poiana va fi excavat continuu cu TBM, un utilaj asemănător celor folosite la metrou sau la căile ferate, dar mult mai mare. Capul de forare al utilajului a fost vopsit în culorile steagurilor României și Italiei.
Secretarul de stat în Transporturi, Irinel-Ionel Scrioșteanu, a declarat că utilajul este în prezent testat la producător și va ajunge în România prin portul Constanța în luna octombrie, urmând ca transportul agabaritic către șantier să fie organizat imediat. Forajul propriu-zis este planificat să înceapă în martie 2026.
Contextul Secțiunii 3 a autostrăzii
Secțiunea 3, cu o lungime de 37,4 km între Tigveni și Cornetu, este construită de italienii de la WeBuild, într-un contract de aproximativ 5,3 miliarde lei. Această porțiune este considerată cea mai complexă de pe întreaga autostradă, cu 52 de poduri, pasaje și viaducte care însumează circa 15 km, inclusiv ecoductul Călinești și tunelul Poiana.
Asociația Pro Infrastructura descrie acest tronson ca „autostrada ca-n Alpi”, subliniind dificultatea lucrărilor pe versanți și necesitatea rezolvării rapide a birocrației pentru respectarea termenelor.
Stadiul lucrărilor pe A1 Sibiu-Pitești
Secțiunea 1 (Sibiu – Boița, 13,17 km): Deschisă în decembrie 2022, constructor Porr.
Secțiunea 2 (Boița – Cornetu, 31,3 km): În lucru din 2025, cu șapte tuneluri montane.
Secțiunea 3 (Tigveni – Cornetu, 37,4 km): Lucrările au început în februarie 2025, contract WeBuild.
Secțiunea 4 (Curtea de Argeș – Tigveni): Tunelul Momaia, 1,35 km, forare începută în 2023 de PORR.
Secțiunea 5 (Pitești – Curtea de Argeș, 30 km): Circulația parțial deschisă între Bascov și Merișani, restul deschis în iunie 2025, WeBuild.
Autostrada Sibiu-Pitești, cu o lungime totală de peste 122 km, va lega centrul și vestul României de rețeaua europeană de autostrăzi, fiind parte importantă a Coridorului 4 Paneuropean.