Craiova–Filiași: Calea ferată va fi modernizată cu peste 2 miliarde de lei. Contract semnat cu asocierea Alstom–Terna
CFR Infrastructură a desemnat câștigătorul licitației pentru modernizarea căii ferate Craiova–Filiași, un tronson esențial de 38 km de pe magistrala București–Timișoara. Proiectul va fi realizat de asocierea Alstom Transport S.A. și Terna Tourist Technical, iar contractul are o valoare de 2,07 miliarde lei, fără TVA.
Lucrările vor transforma radical infrastructura feroviară
Proiectul de reabilitare a căii ferate Craiova–Filiași include atât lucrări de modernizare tehnică, cât și de îmbunătățire a condițiilor pentru călători. Conform anunțului oficial, durata totală a contractului este de 117 luni, din care:
-
12 luni pentru proiectare
-
42 luni pentru execuție
-
60 luni garanție
-
3 luni pentru activități post-recepție finală
Valoarea totală estimată a contractului, conform documentației oficiale, poate ajunge până la 2,71 miliarde de lei fără TVA, în funcție de lucrările suplimentare ce pot apărea pe parcurs.
Cine a câștigat licitația și cum se va finanța proiectul
Licitația organizată de CFR SA a fost câștigată de Asocierea TrackWorks, formată din:
-
Alstom Transport S.A.
-
Terna Tourist Technical and Maritime Societe Anonyme
Oferta depusă de consorțiu a avut cel mai bun raport calitate-preț, criteriul principal al selecției.
Finanțarea va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport (PT) 2021–2027, bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor, precum și alte surse legale, în limita bugetelor aprobate anual.
Ce lucrări sunt prevăzute pe tronsonul Craiova–Filiași
Modernizarea stațiilor și a halelor de mișcare
Reabilitarea clădirilor de călători, cu pasarele, peroane înălțate și acces pentru persoane cu dizabilități
Înlocuirea podurilor și podețelor, reparații la drenaj și terasamente
Construcția drumurilor de întreținere unde nu există acces rutier
Instalarea de panouri fonoabsorbante și alte soluții pentru reducerea zgomotului
Sisteme moderne de semnalizare – centralizare electronică, ERTMS (ETCS Nivel 2 + GSM-R)
Reducerea declivității pe segmentele unde aceasta depășește 18 ‰
Respectarea standardelor europene STI pentru sarcina pe osie, gabarit și lungimea liniilor
Un pas important în modernizarea Coridorului Orient/Est-Mediteranean
Proiectul face parte din obiectivul strategic de reabilitare a liniei feroviare Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș, componentă cheie a Coridorului Orient/Est-Mediteranean, esențial pentru mobilitatea regională și interoperabilitatea europeană.
În prezent, trenurile rapide parcurg distanța Craiova–Filiași în 27-28 minute, iar cele cu opriri dese în 52-53 de minute. După modernizare, se estimează timpi reduși și un confort crescut pentru toți pasagerii. Foto: Utilaje pentru lucrari feroviare / CFR Infrastructura